Strona główna raportu ANG Pobierz Open menu Close menu

O Spółdzielni Open menu

ANG w liczbach


* 4. firma na rynku pod względem sprzedaży kredytów hipotecznych
* 20 partnerów finansowych
* 191 spółdzielców (60 spółdzielczyń, 131 spółdzielców), 586 ekspertów (230 ekspertek, 356 ekspertów)
* w 2016 roku za naszym pośrednictwem banki udzieliły 8 642 kredytów na łączną kwotę 1 738 253 729 zł
* średnio co 52 min. przy udziale eksperta ANG uruchamiany był kredyt hipoteczny.
* przy udziale ANG uruchamiane było średnio 28 kredytu hipotecznego dziennie
* średnia wartość uruchomionego kredytu hipotecznego w 2016 wyniosła 237 671 zł, a gotówkowego 49 910 zł
* w 2016 roku osiągnęliśmy 40 428 211,78 zł przychodów (o 27,87 % więcej niż w roku 2015)  i 308 311,37 PLN  zysku netto. Nasza suma bilansowa zwiększyła się o 368 209,5 PLN  do 6 678 004,99 PLN, a kapitały własne wzrosły do 1 972 095,96 PLN.
* 94% naszych ludzi zadowolonych jest ze współpracy ze Spółdzielnią*
* ponad 2 tys. odbiorców działań Fundacji Będę Kim Zechcę, 8 stypendystów, 30 wolontariuszy
*na podstawie corocznych wewnętrznych badań satysfakcji

Spółdzielnię tworzą ludzie, którym „o coś chodzi”.

Jesteśmy profesjonalną organizacją pośrednictwa finansowego, która powstała w 2010 r. Wybraliśmy spółdzielnię, jako model prowadzenia biznesu, bo:

Jaka jest Spółdzielnia wg. naszych współpracowników, którzy wypowiedzieli się w dorocznym badaniu satysfakcji?

Etyczna, profesjonalna, przyjazna, otwarta na dialog i nowe technologie, odważna i odpowiedzialna społecznie, moja.

Współpraca ze Spółdzielnią uświadomiła mi, że moje wartości i cele nie są oderwane od rzeczywistości, że etyczna sprzedaż jest możliwa, a traktowanie klienta jako partnera, skupienie się na jego potrzebach i celach przy pomocy w wyborze najkorzystniejszej oferty kredytu może być priorytetem. Po latach pracy w korporacji doceniam możliwość pokazania moim pracownikom i współpracownikom idei odpowiedzialnej sprzedaży. Kierowanie się na co dzień przede wszystkim chęcią zaspokojenia rzeczywistych potrzeb klienta, pomocą w odnalezieniu się w gąszczu ofert i wyborze tej, dzięki której spłata kredytu przez wiele lat będzie przebiegała bezproblemowo, sprawia, że praca staje się coraz bardziej satysfakcjonująca.

Dzięki podjęciu decyzji o współpracy ze Spółdzielnią mogę zaoferować klientowi nieograniczone czasowo wsparcie oraz pomoc w przejściu przez całą procedurę kredytową, która dla doświadczonego doradcy jest prosta i łatwa, a dla osoby, która stara się o kredyt na zakup swojego pierwszego mieszkania na własność, może być stresująca i skomplikowana. Dla mnie towarzyszenie klientowi przy spełnianiu jednego z jego marzeń, mając do dyspozycji narzędzia, które oferuje Spółdzielnia, szerszy wybór ofert niż konkurencja oraz brak narzucania jakichkolwiek schematów, jest jednym z ważniejszych powodów, dla których zdecydowałam się na założenie własnej firmy pod skrzydłami Spółdzielni.

Martyna Cwalina, ekspertka ANG

W szeregach Spółdzielni jestem od połowy 2012 r. Po doświadczeniach z innymi firmami pośrednictwa finansowego, z którymi miałem okazję współpracować, mój wybór był w pełni przemyślany. Doskonałe środowisko pracy, wspaniali ludzi, realny wpływ na to, co dzieje się w „firmie” – to wszystko sprawiło, że szybko zadomowiłem się jako członek Spółdzielni. Wartości określane w manifeście oraz przekazywane przez liderów Grupy ANG w codziennej pracy okazały się nie tylko słowami przelanymi na papier, ale czymś, co warto stosować. Zawsze były widoczne w moje pracy. Tutaj zostały tylko bardziej uwidocznione. Zwłaszcza że stosuje się do nich cała społeczność Spółdzielni. Dotyczy to zwłaszcza pojęcia etyki przekładanej codziennie na odpowiedzialną sprzedaż produktów finansowych. Jeśli klient jest zadowolony, to jest to właśnie największy sukces, jaki doradca może osiągnąć w swojej pracy. Z każdym z klientów po latach mogę się spotkać i śmiało spojrzeć mu w oczy, bo wiem, że nie spotkało go z moje strony nic złego. Z większością współpracuję od lat. Zawsze o mnie pamiętają. Zresztą liczba poleceń uzyskiwanych od nich to najbardziej miarodajny wymiar tego, że to, co robię, robię dobrze. Tak właśnie działa Spółdzielnia i jej członkowie. Doskonała atmosfera pracy, narzędzia i systemy wspomagające i ułatwiające pracę. To wszystko sprawia, że Spółdzielnia ma dobrą opinię nie tylko wśród swoich członków i doradców, ale także wśród swoich partnerów biznesowych. Ci ostatni także doceniają prezentowane przez nas wartości. To budujące i zachęcające do dalszego doskonalenia w codziennej pracy.

Krzysztof Iwan, spółdzielca

W pośrednictwie finansowym pracuję od 2000 r. – wcześniej pracowałam w bankach. W mojej pierwszej firmie pośrednictwa usłyszałam hasło: „Spełniamy marzenia klientów”. Hasło to stało się moim mottem i spojrzeniem na pracę. Podczas pracy w korporacjach przeżywałam wewnętrzny konflikt, że muszę sprzedawać klientom nie tylko to, czego potrzebują, ale również inne produkty, które przynosiły zyski, ale raczej moim pracodawcom.

Takie podejście do sprzedaży spowodowało, że szukałam firmy, dla której ważniejsze jest dobro klienta i długofalowe relacje niż jednorazowy zysk z transakcji. Udało mi się trafić na Artura, Kasię i Michała, którzy mają charyzmę i bardzo fajną filozofię biznesową, a stworzona przez nich ANG Spółdzielnia Doradców Kredytowych jest firmą spełniającą moje oczekiwania odpowiedzialnego pracodawcy. 90% klientów trafia do mnie z polecenia – zwykle swoich znajomych lub rodziny, więc jakość moich sług, ale także moja wiarygodność, odpowiedzialność, zaangażowanie i etyka muszą być nienaganne. To wszystko mogę realizować we współpracy z ANG.

Dodatkowo firma wspiera różne projekty pomocowe, np. Szlachetna Paczka, „Zostań G’ANGsterem”, programy edukacyjne dla dzieci i młodzieży. Jest to działanie bardzo bliskie mojemu postrzeganiu dzielenia się z innymi tym, co mam: pieniędzmi, wiedzą, czasem, krwią… Jestem dumna, że mogę być częścią społeczności ANG!

Katarzyna Duszyńska, spółdzielczyni

Gdyby Spółdzielnia nie deklarowała woli promowania zachowań etycznych w sprzedaży produktów finansowych, to pewnie drogi by nam się przed laty nie zeszły. A jak widać, jest nam po drodze. Ale trzeba mieć świadomość, że troska o etykę w tak dużej ilości rozproszonych zespołów – wywodzących się z różnych formacji sprzedażowych – jest trudna. Ale już dla pobieżnej oceny wystarczy przegląd zestawienia struktury sprzedaży, która ujawnia, jak prowadzony jest dobór. Co do pewnych banków wiadomo, że ich oferta nie należy do dobrych. Stąd „pokaż mi swoją strukturę sprzedaży, a powiem ci, czym się kierujesz”. Metoda prosta, ale z tej prostoty chyba nie zdaje sobie sprawy także nasz narodowy regulator.

Co mi się podobało w Spółdzielni w sezonie 2016/2017? To, że jak lew rzuciła się bronić swobody rynku pośredników finansowych. I choć była w tym sama, walczyła dzielnie. I skutecznie. Merytoryczny głos Spółdzielni był dobrze słyszalny w przestrzeni publicznej. Tym bardziej że brzmiał na tle zaskakującej, kompletnej ciszy ze strony innych podmiotów rynku doradztwa finansowego. A dobrego imienia branży trzeba bronić, ale także o nie zabiegać. Być może sprawą przyszłości winna być idea samorządu zawodowego? Kto wie?

Jacek Plewa, spółdzielca

Zmiana nazwy

Decyzja o zmianie nazwy zapadła podczas Walnego Zgromadzenia Spółdzielców, 9 czerwca 2017 r. Wpływ na nią miała implementacja dyrektywy o kredycie hipotecznym, która reguluje zasady wykorzystania słowa „doradca” w nazwach firm oraz dla określenia działalności. W świetle jej zapisów żaden pośrednik funkcjonujący na rynku nie może posługiwać się określeniem „doradca”. Wybraliśmy nową nazwę, która brzmi „ANG Spółdzielnia” i tą nazwą posługujemy się w naszym raporcie. Decyzja o zmianie nazwy była związana również z połącznieniem się z ANG Spółdzielnią Pośredników Ubezpieczeniowych.

Nagrody i wyróżnienia za 2016 r.

Inicjatywy, w które jesteśmy zaangażowani

Dla przedsiębiorstw społecznych dobra współpraca z branżą finansową jest wsparciem i szansą na prowadzenie społecznego biznesu, jego rozwój ekonomiczny i oddziaływanie na lokalną społeczność. Dobre relacje, zrozumienie i zaufanie banku jest kluczowe dla rozwoju przedsiębiorstwa społecznego. Pozwolić na innowacje, nowe rozwiązania, stworzyć warunki do wdrożenia i dać czas, który zweryfikuje pomysły, to warunki, o których przedsiębiorstwa marzą i których potrzebują. Czy branża finansowa jest na to gotowa? Myślę, że tak.

Dziękuję Spółdzielni Doradców Kredytowanych ANG za wspólną pracę w nagradzaniu i docenianiu najlepszych przedsiębiorstw społecznych w Polsce, w prowadzonym od 7 lat przez FISE Konkursie na Najlepsze Przedsiębiorstwo Społeczne Roku im. Jacka Kuronia. Doceniam Wasze zaangażowanie, pomoc, otwartość i zaufanie. W imieniu wszystkich finalistów konkursu – dziękuję!

Magdalena Klaus
Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych

Jako część międzynarodowej społeczności wspieramy globalny plan działań na rzecz ludzi, naszej planety i dobrobytu. Poprzez nasze działania wspieramy następujące cele zrównoważonego rozwoju:

Cele zrównoważonego rozwoju: 4. Dobra jakość edukacji, 5. Równość płci, 8. Wzrost gospodarczy i godna praca, 10. Mniej nierówności, 12. Odpowiedzialna konsumpcja i produkcjia, 17. Partnerstwa na rzecz celów.

Jakie działania Spółdzielni wyróżniają ją na tle branży?

Oto co usłyszeliśmy od naszych interesariuszy podczas spotkań dialogowych:

Odpowiedzialność firmy sprawiła, że do niej dołączyłem. Jak rozumiemy odpowiedzialność?*

Odpowiedzialność ANG pomaga w pracy. Podczas spotkań z klientami informuję o naszej działalności – opowiadam o Komisji Etyki, wnioski drukuję na papierze z recyclingu, pokazuję raporty społeczne. To na pewno ułatwia klientowi podjęcie decyzji o współpracy z nami, pomaga w relacji z klientem. Dowiedz się więcej o naszym programie etycznym; zapoznaj się z naszymi poprzednimi raportami społecznymi.

ANG tworzy społeczność odpowiedzialną, prezentującą określone wartości. poznaj nasz Manifest.

Tu się dzieje więcej fajnych rzeczy niż myślałem. Tu mogę się odnaleźć i realizować w zakresie działań społecznych. Zobacz w jakie inicjatywy się angażujemy i jak ty możesz się w nie włączyć

Chce się pracować w tej organizacji. Poznaj naszych ekspertów, poznaj pracowników centrali ANG.

*Cytaty bez wskazanych autorów pochodzą ze spotkania dialogowego z naszymi interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi.

O połączeniu Spółdzielni

Walne Zgromadzenia Spółdzielni Doradców Kredytowych oraz Spółdzielni Pośredników Ubezpieczeniowych podjęły w dniu 21 listopada 2016 r. decyzję o połączeniu obu Spółdzielni. Spółdzielnią przejmującą była w myśl prawa spółdzielczego ANG Spółdzielnia Doradców Kredytowych i od 9 stycznia 2017 r. połączone Spółdzielnie działały pod marką ANG Spółdzielnia Doradców Kredytowych, natomiast Walne zmieniło nazwę na ANG Spółdzielnia.

Nasz zarząd to: Katarzyna Dmowska, Michał Kwasek i Artur Nowak-Gocławski. (Artur jest prezesem, Katarzyna wiceprezesem, a Michał członkiem zarządu).

Nasza rada nadzorcza to: Krzysztof Gajór, Artur Czyżak, Maciej Cybulski.

Decyzja o połączeniu Spółdzielni była wynikiem naszego postrzegania przyszłości branży. Ważna w niej będzie umiejętność oferowania produktów finansowych w sposób kompleksowy. Naszym zdaniem produkty ubezpieczeniowe i kredytowe powinny funkcjonować razem, zachowując oczywiście przy tym niezależność naszych ekspertów w decydowaniu w jakim zakresie chcą produkty ubezpieczeniowe włączyć do swojej zawodowej aktywności. Uważamy, że powinniśmy zapewnić zespołom kredytowym możliwości i narzędzia związane z ubezpieczeniami.

Wpływ na decyzję o połączeniu miało również to, że chcemy się istotnie powiększyć jako organizacja. Naszym celem jest społeczność ponad 1000 ekspertów finansowych. Tak duża organizacja wymaga wysokiej sprawności działania, a rozdzielenie działalności na różne dwie firmy temu nie sprzyja. Uwzględniliśmy również zmiany prawa (w szczególności omawianą w raporcie ustawę o kredycie hipotecznym), która nakłada na firmy w branży sporo obowiązków, z którymi łatwiej będzie się nam zmierzyć będąc jedną organizacją.

Promujemy odpowiedzialną sprzedaż. Nasz cel – 0 proc. missellingu

W naszym rozumieniu odpowiedzialna sprzedaż w branży finansowej to taka relacja z klientem, która sprawia, że otrzymuje produkt finansowy, 1/ który jest mu potrzebny, 2/ który rozumie i 3/ na który go stać. W innym przypadku mamy do czynienia z missellingiem.

Promujemy odpowiedzialną sprzedaż w relacji z naszymi najważniejszymi interesariuszami. Jak to robimy? O tym dowiecie się w rozdziałach dedykowanych naszym klientom, spółdzielcom i ekspertom oraz partnerom finansowym.

Zarządzanie etyką w ANG

„Warto być uczciwym, choć nie zawsze się to opłaca. Opłaca się być nieuczciwym, ale nie warto”

Władysław Bartoszewski

W 2014 r. przyjęliśmy Kodeks Etyczny. Zawarte w nim zasady zostały wypracowane przy udziale naszych współpracowników, wynikają z naszych przekonań, wartości i sposobu, w jaki prowadzimy biznes. Kodeks Etyczny obowiązuje wszystkich pracowników i współpracowników ANG Spółdzielni, a stosowanie się do jego zapisów jest bezwarunkowe.

Myśląc o etyce w naszej organizacji nie myślimy tylko o tym jak dużo zrobiliśmy by stawać się przyzwoitą firmą, być wobec naszych partnerów, klientów, współpracowników porządnymi przedsiębiorcami i ludźmi, ale przede wszystkim myślimy o tym jak mocno jesteśmy niedoskonali. Ta świadomość niedoskonałości i odpowiedzialności z tym związanej oznacza dla nas wielkie wyzwanie, potrzebę ciągłej zmiany i jest też dla nas wszystkich dobrą przyszłością jeżeli temu sprostamy.
Artur Nowak-Gocławski, ANG

Zarówno zarząd jak i Komisja Etyki, która składa się z osób wybranych podczas Walnego Zgromadzenia Spółdzielców, monitoruje przestrzeganie norm etycznych i standardów zawodowych, sprawdza otrzymane informacje od różnych interesariuszy i patrzy na wskaźniki takie jak np. liczba reklamacji. Analizujemy naszą sprzedaż pod kątem odchyleń oznaczających pojawienie się ryzyk nieetycznej sprzedaży np. nienaturalną, niezgodną z trendami w firmie sprzedaż dla jednego z banków, sprzedaż na wysokich prowizjach, czy też sprzedaż kilku produktów jednemu klientowi w tym samym czasie, współpracujemy z partnerami finansowymi w zakresie zamykania uprawnień ekspertom działającym nieetycznie bądź niezgodnie z prawem.

Case study: W 2016 r. zarząd Spółdzielni, biorąc pod uwagę analizę i rekomendację Komisji Etyki, wykluczył ze społeczności ANG spółdzielcę, który złamał zasady naszego Kodeksu Etycznego obraźliwymi komentarzami w mediach społecznościowych, naruszającymi zasady tolerancji i szacunku. Wpisy te nie tylko wspierały język nienawiści, stojący w jawnej sprzeczności z wartościami Spółdzielni, ale też uderzały w jedną z największych postaci Polski powojennej, autorytetu wielu Polaków i członków Spółdzielni. Spółdzielca mimo możliwości zmiany swojego podejścia nie skorzystał z tego. Sytuacja ta skończyła się pierwszym w naszej historii wykluczeniem z członkostwa na wniosek samej społeczności, reprezentowanej przez Komisję Etyki, która stanęła na straży wartości. Ta trudna sytuacja była ważnym wsparciem dla postaw etycznych w Spółdzielni.

Co roku, jako członek Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych (KPF), przechodzimy z pozytywnym wynikiem audyt etyczny, który sprawdza, czy jesteśmy firmą realizującą zobowiązania wynikające z „Zasad dobrych praktyk” KPF. Od pierwszego badania w 2013 roku otrzymujemy pozytywny wynik tego audytu. Nasz przedstawiciel jest również członkiem Komisji Etyki KPF.

Firma stosuje się do Zasad Dobrych Praktyk KPF

Jako ANG jesteśmy firmą, której „o coś chodzi” i z całą pewnością jedną z najważniejszych w tym spraw jest odpowiedzialna i etyczna sprzedaż.

Zapraszamy do zapoznania się z zasadami naszego Kodeksu Etyki oraz szczegółami prowadzonego w Spółdzielni programu zarządzania etyką.

Od 2016 r. podczas Walnego Zgromadzenia Spółdzielców przyznajemy nagrodę za „Etyczne działania” w naszej Spółdzielni. W 2016 r. wyróżnionych zostało 9 osób.

Praktykowanie biznesu odpowiedzialnie to trudne zadanie – potrzeba jest do tego ciągłej refleksji i zwykłej pokory. Ta ostatnia cecha wydaje się kluczowa do tego, by być odpowiedzialnym. To zapewne różne oceny wobec praktycznej strony i potrzeby stosowania tej wartości w biznesie powoduje, że firmy finansowe różnią się podejściem do budowania doświadczenia swoich klientów, a czasem nawet wyciągające z jego oceny odmienne wnioski. Firmy również inaczej reagują na sygnały od kontrahentów i innych interesariuszy o jakości i charakterze relacji, w jakie dana firma z nimi wchodzi i jakie buduje. Mimo to wydaje się, że sektor finansowy ma świadomość potrzeby i wciąż podejmuje próby, by pozytywnie wyróżniać się odpowiedzialnością. Do takiego postrzegania ANG firma dokłada nieustannie wielu starań.

Andrzej Roter, Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce

Branża finansowa to dla odbiorców, dla klientów branża szczególna: choć budzi różne odczucia, dla większości osób prędzej czy później przychodzi w życiu moment, kiedy potrzebujemy jej usług czy produktów. Ponieważ wiążą się one z obrotem pieniędzmi, jako klienci wybieramy zazwyczaj te instytucje, które budzą nasze zaufanie, które kojarzą się z trwałością, solidnością, kompetencjami, odpowiedzialnością i etycznym działaniem. Jak rozpoznać te „uczciwe”? Kryterium może być np. zaangażowanie w działania eksperckie, promowanie wzmacniających odpowiedzialność rozwiązań prawnych czy społecznej odpowiedzialności i zaangażowania biznesu. Innym słowy – te działania, w które włącza się ANG.

Paweł Łukasiak, Akademia Rozwoju Filantropii

Ustawa o kredycie hipotecznym i jej konsekwencje dla nas i dla rynku

Pośrednicy finansowi - znajdujący się w centrum rynku finansowego, pomiędzy klientami a bankami, czyli dostawcami usług finansowych, będą podlegali licznym regulacjom. Największe zmiany w naszej działalności wprowadza ustawa, która implementuje Dyrektywę nr 2014/17/UE w sprawie konsumenckich umów o kredyt związanych z nieruchomościami.

Byliśmy zaangażowani w konsultacje zapisów ustawy, w której na ostatnim etapie pracy, w grudniu 2016 r., pojawił się zapis, który rzucił widmo końca branży pośrednictwa w naszym kraju. A mianowicie, w art 16 ustawy pojawił się punkt 6, w którym ustawa zabraniała wypłacania prowizji pośrednikom przez banki. Pośrednicy zgodnie z tym zapisem ustawy mieli być wynagradzani przez klientów. Byłyby to zmiany, które nie wpłynęłyby pozytywnie na regulację rynku, a wręcz doprowadziłyby do likwidacji całej branży pośredników, ograniczając klientom dostęp do usług i produktów finansowych. Broniąc branży i jednocześnie broniąc dostępu klientom do pośrednictwa, m.in. razem z agencją badawczą Maison & Partners, zrobiliśmy badanie opinii klientów nt. usług pośrednictwa z których wynika, że Polacy potrzebują pośredników kredytowych:

W ostatnich dniach roku 2016 oraz pierwszych miesiącach roku 2017 pochłonięci byliśmy działaniami mającymi na celu przekonanie posłanek i posłów do zmiany zapisów art 16. W tym zakresie odnieśliśmy wspólny branżowy sukces. Punkt 6 z art 16 ustawy został wykreślony na etapie prac podkomisji senackiej. Ustawa została uchwalona i podpisana przez Prezydenta w kwietniu 2017 r.

Bez zaufania ale z nadzieją, czyli podejście Polaków do branży finansowej

Pomimo coraz większych regulacji oraz coraz intensywniej wdrażanych działań z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu, branża finansowa nadal nie cieszy się najlepszą reputacją wśród Polaków – pokazują to wyniki badania, które przeprowadziliśmy w ramach projektu Nienieodpowiedzialni razem z agencją badawczą Maison & Partners. Mimo że tylko co drugi Polak darzy zaufaniem banki, to i tak jest to zdecydowanie więcej niż w przypadku pozostałych przedstawicieli branży finansowej:

Równie niskie zaufanie Polacy mają do polityków (11 proc.) oraz niektórych instytucji publicznych, jak ZUS (24 proc.).

Aż 78 proc. badanych wyraża przekonanie, że banki próbują naciągać swoich klientów na niepotrzebne produkty finansowe, podobnie jest w przypadku firm ubezpieczeniowych (80 proc.) oraz ekspertów finansowych (83 proc.), jednak przekonanie badanych w tym zakresie jest najsilniejsze w odniesieniu do firm pożyczkowych (87 proc.).

Co więcej, w przypadku firm pożyczkowych konsumenci wyrażają takie negatywne przekonanie z największą pewnością – aż 48 proc., czyli połowa ankietowanych, twierdzi, że firmy pożyczkowe zdecydowanie próbują naciągać swoich klientów – dla porównania w przypadku banków odsetek ten wynosi zaledwie 25 proc.

Polacy uważają też, że instytucje finansowe mają władzę nad klientem i ją wykorzystują (79% w przypadku banków, 85 proc. w przypadku firm pożyczkowych) oraz że myślą tylko o swoich zyskach, a klient jest dla nich mniej ważny (76 proc. w przypadku banków, 86 proc. dla firm pożyczkowych).

Niewielu konsumentów z kolei wyraża przekonanie, że sektor finansowy dba o dobro swoich klientów (44 proc. w przypadku banków, 35 proc., w przypadku firm ubezpieczeniowych, 31 proc. w przypadku doradców finansowych i 20 proc. w przypadku firm pożyczkowych). Zaledwie co trzeci Polak (35 proc.) wierzy też w to, że bank nie sprzeda klientowi tego, czego on sam nie potrzebuje. W przypadku innych instytucji finansowych takie przekonanie jest jeszcze rzadsze – np. zaledwie co czwarty ankietowany (25 proc.) jest zdania, że takiego niepotrzebnego produktu nie sprzeda firma pożyczkowa.

Klienci oczekują od instytucji finansowych przede wszystkim kompetencji moralnych, takich jak uczciwość, etyka, dbanie o wspólne dobro – 38 proc. wskazań, natomiast wykształcenie i umiejętności praktyczne wskazało 31 proc. osób. W przypadku pozostałych, pozabankowych instytucji finansowych oczekiwanie kompetencji moralnych ponad merytorycznymi jest nawet większe: 43% – dla firm ubezpieczeniowych, a aż 48 proc. – dla firm pożyczkowych.

Jak skutecznie budować zaufanie do branży finansowej?

Poprzez nasze działania w ramach projektu Nienieodpowiedzialni.pl chcemy zachęcić do dyskusji nt. odpowiedzilności branży finansowej i jej służebnej roli wobec klientów. Od 2013 r. w naszych konferencjach (odbyły się już 4) wzięło udział ponad 1000 przedstawicieli zarządów, rad nadzorczych, kadry menadżerskiej, pracowników i współpracowników z firm z branży finansowej i nie tylko, a sama konferencja stała się największym wydarzeniem tego rodzaju w przestrzeni biznesowej i naukowej. Pozyskaliśmy wartościowych partnerów (podczas ostatniej czwartej konferencji było ich aż 9), niektórzy są z nami niemalże od samego początku. Dzięki ich wsparciu, ale również przy znacznym zaangażowaniu organizacyjnym i finansowym z naszej strony, rozesłaliśmy ponad 12 tys. egzemplarzy naszego wydawnictwa, w którym poruszamy ważne tematy dotyczące odpowiedzialności, przywództwa, wartości, zaangażowania społecznego, mogliśmy zaktualizować serwis www.nienieodpowiedzialni.pl, na którym znajduje się już ponad 100 artykułów i wywiadów.

Edycja Nienieodpowiedzialnych z 2016 r. to: ponad 350 uczestników konferencji „Człowiek i biznes vs człowiek czy biznes? Jak branża może zarabiać pamiętając o człowieku?”, która odbyła się w październiku pod patronatem Związku Banków Polskich, Lewiatana oraz Ministerstwa Rozwoju oraz 3 tys. egzemplarzy gazety rozesłanych do przedstawicieli branży.

W ramach projektu Nienieodpowiedzialni przeprowadziliśmy dwa badania poziomu zaufania (pierwsze w 2014 r., drugie w 2016 r.) razem z agencją badawczą Maison & Partners, których wynikami dzieliliśmy się podczas konferencji, które dostępne są na www.nienieodpowiedzialni.pl

V Konferencję Nienieodpowiedzialni planujemy na 7 listopada 2017 r.

OdpowiedzialneFinanse.pl to nasz projekt, poprzez który pomagamy naszym klientom znaleźć eksperta, który dopasuje produkt finansowy pod kątem potrzeb. Idea tego projektu jest spójna z widzeniem przez społeczność ANG roli branży finansowej, polegającej przede wszystkim na tym, by zachowując w działaniach biznesowych zasady zrównoważonego rozwoju, odpowiedzialności i zaangażowania społecznego służyć naszym klientom. Ta służba, wsparta założeniem, że pośrednik finansowy, ekspert powinien być instytucją zaufania publicznego, oznacza nadrzędność interesu klientów nad interesem instytucji finansowej czyli naszym i naszych partnerów finansowych.

Nasze wyniki finansowe

Katarzyna Dmowska Katarzyna Dmowska
Spółdzielczyni, w zarządzie ANG

W komentarzu do naszego raportu społecznego za rok 2015 , który pisałam rok temu pojawiło się wiele obaw o to jak będzie wyglądał rok 2016 jeżeli chodzi o główny obszar naszego działania, jakim jest kredyt hipoteczny. Nowe obciążenia finansowe systemu bankowego, które spowodowały wzrost cen kredytów hipotecznych, zalecenia KNF powodujące spadek zdolności kredytowej klientów, szybko wyczerpany limit środków z programu MDM, te wszystkie czynniki rodziły niebezpieczeństwo zarówno spadku podaży jak i zainteresowania klientów kredytami hipotecznymi. Jednak, okazuje się, że zapotrzebowanie na kredyty hipoteczne w naszym kraju nie maleje, a klienci chętnie korzystają z pomocy naszych ekspertów. Pomimo tych wszystkich obaw nasza Spółdzielnia zanotowała blisko 30% wzrost wolumenów w stosunku do roku 2015. W roku 2016 wzrosła nam prawie dwukrotnie sprzedaż kredytów gotówkowych. Oczywiście do pożyczek gotówkowych staramy się podchodzić wyjątkowo ostrożnie, w sposób odpowiedzialny zarówno wobec klientów, jak i partnerów finansowych, jako że produkty gotówkowe niosą za sobą bardzo duże ryzyko missellingu oraz wyłudzeń.

2016 to kolejny rok, który pokazał, że obrana przez nas droga, jest drogą prawidłową. Formuła spółdzielni oraz postawienie wszystkich kart na odpowiedzialne podejście do biznesu jest strzałem w dziesiątkę.

Dziękuję naszym Spółdzielcom, ekspertom, współpracownikom oraz partnerom biznesowym za kolejny wspólny rok i oczekuję, że będą z nami w latach kolejnych.

Lustracja - audyt Spółdzielni

Zgodnie z regułami prawa spółdzielczego raz na trzy lata mamy obowiązek poddać lustracji (audytowi zewnętrznemu) nasze działania. Celem lustracji jest m.in.sprawdzenie przestrzegania przez spółdzielnię przepisów prawa i postanowień statutu, zbadanie czy przestrzegane jest działanie w interesie ogółu członków, kontrola gospodarności, celowości i rzetelności realizacji przez spółdzielnię jej celów ekonomicznych czy socjalnych. Właśnie zakończyliśmy (czerwiec 2017 r.) proces lustracji Spółdzielni za za okres 2014-2016 z bardzo dobrym wynikiem.

Pismo polustracyjne otrzymane od Związku Lustracyjnego Spółdzielni Pracy poświadcza, że m.in.:

Nasze wyniki finansowe za 2015 i 2016 r.

Wskaźnik 2015 2016
Przychody ogółem 31 616 969,88 zł 40 428 211,78 zł
Wynik finansowy 205 963,59 zł 308 311,37 zł
Suma bilansowa 6 304 045,84 zł 6 678 004,99 zł
Kapitał własny 1 638 754,05 zł 1 972 095,96 zł
Wskaźnik płynności bieżącej 1,1 1,2
Wskaźnik zadłużenia ogółem 0,7 0,7

Podczas Walnego Zgromadzenia Spółdzielców, które odbyło się 13 czerwca 2017 r. zostało podjętych 19 uchwał dot. m.in. udzielenia absolutorium członkom zarządu z pełnienia obowiązków w roku 2016, zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz z działalności Zarządu, zatwierdzenia kierunków działania Spółdzielni na lata 2017-2019, wyboru Komisji Etyki oraz zmian w Statucie Spółdzielni. Spółdzielcy podjęli decyzję o podziale zysku, który został podzielony w następujący sposób: 200.000 zł powiększyło fundusz udziałowy, 108.311,37 zł przeznaczono na fundusz zasobowy. Walne upoważniło Zarząd do przekazania równowartości do 10% zysku netto za 2016 r. na cele naszej Fundacji „Będę Kim Zechcę”.

Szczegółowa relacja z Walnego Zgromadzenia Spółdzielców znajduje się na naszym blogu.

Struktura sprzedaży w podziale na produkty (źródła przychodów)

Wolumen sprzedaży Procentowy udział produktów (wg wolumenu) w sprzedaży
2015 2016 2015 2016
Kredyty hipoteczne 1 299 mln 1 654,3 mln 96,53% 95,17%
Kredyty gotówkowe (w tym karty kredytowe) 46,7 mln 84 mln 3,47% 4,83%
Liczba spredanych produktów Procentowy udział produktów (wg liczby sprzedanych produktów) w sprzedaży
2015 2016 2015 2016
Kredyty hipoteczne 5664 6961 84,63% 80,52%
Kredyty gotówkowe (w tym karty kredytowe) 1029 1684 15,37% 19,48%

Spółdzielnia będzie się rozwijać

Nasi interesariusze podczas spotkania dialogowego zwrócili uwagę na zagrożenia wynikające ze zwiększenia skali działalności, możliwość wystąpienia zakłóceń pomiędzy dostawcami usług a Spółdzielnią w związku z ambitnymi celami biznesowymi ANG. Mamy świadomość wyzwań związanych z rozwojem naszej organizacji. Dlatego m.in. połączyliśmy spółdzielnie, mamy plan wykorzystania technologii do wsparcia procesów sprzedażowych w Spółdzielni oraz dopasujemy organizację pracy Centrali Spółdzielni. Dodatkowo planujemy rozwój szkoleń w Spółdzielni, tak żeby upewnić się, że nasza społeczność ma uwspólnione podejście do sprzedaży i wiedzą do wartości i standardów pracy.

„ANG z niewielkiej firmy stała się dużym graczem i ma jeszcze większe ambicje. Wysoki stopień skomplikowania struktury organizacyjnej czy zwiększenie skali może rodzić jeszcze bardziej skomplikowane relacje.”

„Spójność działań i zachowań na niższym, bardziej rozproszonym poziomie, w miarę rozwoju firmy, może się pogarszać.”

„Organizacja jest rozproszona, relacje nie są homogenne w całej Polsce. Bardzo ważne jest żeby te najwyższe standardy były obecne w całej sieci.”

„Spółdzielnia nie powinna dążyć do rozwoju za wszelką cenę. Rozwój powinien być powolny i świadomy, wtedy jest najbardziej trwały. »Mniejszość« jest naszym atutem, przewagą.”

Nasza zintegrowana strategia

Podsumowanie „Strategii Radości” 2014-2016

Rok 2016 był ostatnim rokiem realizowania „Strategii Radości” przyjętej na lata 2014-2016, która powstała w odpowiedzi na oczekiwania naszych interesariuszy oraz na wyzwania dla rozwoju naszej Spółdzielni, która integruje kwestie związane z biznesem i zrównoważonym rozwojem. Naszą strategię udało się nam zrealizować na poziomie podobnym jak w poprzednim roku, w 70 proc.: cele biznesowe ‒ w 90 proc., z obszaru kapitału ludzkiego ‒ w 63 proc., kapitału społecznego ‒ w 88 proc, środowiska ‒ w 41 proc.

„Strategia zaangażowania” 2017-2019

Nazwa nowej strategii wskazuje na zaangażowanie wszystkich interesariuszy ANG, które jest kluczowe, abyśmy mogli zrealizować wspólną wartość. Nowa strategia opracowana na lata 2017 - 2019 kontynuuje nasze podejście do budowania trwałego i zrównoważonego biznesu. W sposób zintegrowany, łącząc cele biznesowe i pozabiznesowe, wyznacza nasze działania w czterech głównych obszarach. W każdym obszarze zdefiniowaliśmy zadania, którym przypisaliśmy konkretną wartość oraz wskaźnik realizacji celu.

Efektywny biznes - mamy do zrealizowania 10 zadań w tym. m.in. dotyczące generowania dobrych wyników finansowych przy zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju, rozwijania programu etycznego, przestrzegania zasad Ładu Spółdzielnianego, mierzenia satysfakcji klientów, transparentnych zasad współpracy z interesariuszami i dialogu, zbierania ich opinii o naszych działaniach, będziemy regularnie publikować nasze wyniki finansowe i uruchomimy szkolenia e-learningowe dedykowane tematowi etyki i ładu. Wskaźnik realizacji celów w tym obszarze to 174 punkty.

Chcemy generować dobre wyniki finansowe rozwijając się w sposób zrównoważony. Oto nasz plan:

Wolumen sprzedaży 2017 2018 2019
Skuteczność sprzedaży poparta wysoką jakością obsługi klienta i współpracy z partnerami Wolumen kredytów uruchomionych w roku 2,0 mld zł 2,2 mld zł 2,3 mld zł
Dodatnia wartość ekonomiczna Wynik roczny brutto 0,4 mln zł 0,4 mln zł 0,5 mln zł

Skuteczność sprzedaży poparta wysoką jakością obsługi klienta i współpracy z partnerami.

Budowanie kapitału ludzkiego - mamy do zrealizowania 16 zadań w tym. m.in. dotyczące powiększenia zespołu spółdzielców i ekspertów – chcemy zwiększyć nasz zespół do 250 członków i 750 ekspertów w 2017 r., kształcenia członków społeczności, polepszenia warunków pracy i kondycji życia, zaangażowania w sprawy wspólne Spółdzielni oraz komunikacji. Wdrożymy szkolenia humanistyczne, będziemy promować czytelnictwo wśród członków naszej społeczności. Wskaźnik realizacji celów w tym obszarze to 173 punkty.

Budowanie kapitału społecznego - mamy do zrealizowania 3 zadania, w tym. m.in. dotyczące zaangażowania współpracowników w wolontariat - w 2017 r. chcielibyśmy żeby było to 10% naszej społeczności, pracy nad odbudowaniem zaufania społecznego do branży finansowej, zaangażowania w edukację finansową i przedsiębiorczości. Chcemy rozwijać projekt Nienieodpowiedzialni oraz program tutoringu w ramach Fundacji „Będę Kim Zechcę”. Wskaźnik realizacji celów w tym obszarze to 30 punktów.

Wpływ na środowisko - mamy do zrealizowania 3 zadania w tym. np. będziemy dążyć do tego żeby jak najwięcej naszych biur korzystało z papieru z recyklingu. Wskaźnik realizacji celów w tym obszarze to 23 punkty.

W sumie, naszym celem jest osiągnięcie 400 punktów. Poinformujemy was o postępach w realizacji naszej strategii w kolejnym raporcie.

Nasze plany i marzenia dla spółdzielni na 2017 i kolejne lata

Plany i marzenia odnoszące się bezpośrednio do naszych interesariuszy znajdują się tutaj: klienci, spółdzielcy i eksperci, partnerzy finansowi.