Eksperci i spółdzielcy
Pobierz skrócony raport dla ekspertów i spółdzielców.
O odpowiedzialnej społeczności ludzi
To, czego udało się nam dokonać i o czym myślimy na przyszłość wymaga zaangażowania naszych współpracowników i ich pomocy w realizacji naszych wspólnych celów.
Ufamy też, że naszych ekspertów i spółdzielców cieszy i wzbogaca każdy przejaw współodpowiedzialności za środowisko pracy, w którym działamy.
ANG w liczbach
Opinie wybranych współpracowników, które poznaliśmy podczas spotkania dialogowego:
„Chce się pracować w tej organizacji”
„Odpowiedzialność firmy sprawiła, że do niej dołączyłem”,
„Odpowiedzialność ANG pomaga mi w pracy. Podczas spotkań z klientami opowiadam o Komisji Etyki, wnioski drukuję na papierze z recyklingu, pokazuję nasz raport społeczny”
„ANG tworzy społeczność odpowiedzialną, prezentującą określone wartości”
„Tu się dzieje więcej fajnych rzeczy niż myślałem. Tu mogę się odnaleźć i realizować w zakresie działań społecznych.”
Co sprawia, że nasi eksperci i spółdzielcy są zadowoleni ze współpracy ze Spółdzielnią?
Na podstawie corocznego badania satysfakcji współpracowników (marzec 2017) decydujące czynniki to:
-
misja, wizja, wartości w ANG;
-
ludzie, z którymi współpracują;
-
kultura organizacyjna;
-
podejście do etyki i odpowiedzialnej sprzedaży;
-
formuła spółdzielni;
-
reputacja;
-
oferta produktowa;
-
terminowość rozliczeń;
-
narzędzia wspierające pracę.
Spółdzielnia najlepszym pracodawcą!
- tak stwierdzili nasi spółdzielcy biorący udział w niezależnym badaniu AON Hewitt Najlepsi Pracodawcy 2016
Oznacza to, że nasi spółdzielcy:
-
są zaangażowani ‒ mamy wysoki wskaźnik zaangażowania ‒ 80 proc., podczas gdy średnio w Polsce wynosi on 51 proc. w tym badaniu,
-
pozytywnie wypowiadają się na temat Spółdzielni i wiążą z nami swoją przyszłość;
-
czują się zmotywowani do dawania z siebie więcej, niż jest w zakresie ich obowiązków.
Sylwetka naszego spółdzielcy ‒ oto, co mówi o współpracy ze Spółdzielnią:
-
jestem sprawiedliwie wynagradzany, w porównaniu z innymi miejscami, w których mógłbym pracować ‒ 93 proc.
-
wyniki mojej pracy mają wpływ na wynagrodzenie ‒ 94 proc.
-
mogę angażować się w projekty pozwalające rozwijać nowe umiejętności ‒ 93 proc.
-
dzielę się wiedzą i doświadczeniem, mam poczucie, że moje pomysły się liczą ‒ 98 proc.
-
panuje atmosfera otwartości i akceptacji różnic między ludźmi ‒ 98 proc.
-
czuję, że zarząd traktuje nas jako najcenniejszy kapitał firmy ‒ 95 proc., jestem pozytywnie nastawiony do przyszłości naszej Spółdzielni ‒ 93 proc.
Spółdzielnia jest wiarygodnym pracodawcą
-
Wizerunek Spółdzielni i jej usług na rynku jest spójny z wizerunkiem Spółdzielni jako pracodawcy. Oferujemy rzetelne warunki współpracy, które są przez Spółdzielnię dotrzymywane
-
Nasz wskaźnik wiarygodnej marki pracodawcy to 88 proc., średnio w Polsce ‒ 50 proc.
Współpracę ze Spółdzielnią zacząłem po niemal 10 latach w branży i dwóch czołowych sieciowych firmach doradztwa finansowego, chociaż z Kasią Dmowską rozmawiałem od kilku lat. Po takim czasie wybór mógł być tylko jeden – ANG. To miejsce, gdzie klient i jego interes jest najważniejszy, a z drugiej strony spokojne miejsce pracy dla nas doradców. Bez narzucanego z góry kombinowania i spinania się w celu realizacji planów sprzedażowych korporacji.
Do tego wszystkiego nietuzinkowi ludzie tworzący Spółdzielnię, którzy sami nadają kierunek, w którym powinna podążać, a nie wykonujący polecenia innych. Jedyne, czego brak, to moc sprawcza „zarażania innych”, tym, że biznes można robić długofalowymi relacjami z klientami, a nie jednorazowymi wyskokami czyimś kosztem.
Praca w Spółdzielni wymusza niejako odpowiedzialną sprzedaż. Oczywiście muru etyką nie przebijesz, ale jeżeli ktoś decyduje się na pracę z klientami z poleceń, bo innych, niestety, w spółdzielni nie ma, to czy chce, czy nie chce, zmuszony jest do pracy etycznej. Jedyną szansą sukcesu w tym zawodzie pozostaje etyczna sprzedaż, ponieważ jedynie zadowolony klient poleci cię dalej swoim znajomym. Jeżeli doradca, zamiast doradzać pod kątem kosztów klienta, będzie patrzył na własne korzyści, to polecenia się kończą, a prędzej lub później pojawi się wiele negatywnych komentarzy pod jego adresem w internecie. W dzisiejszych czasach etyczna praca i odpowiedzialna sprzedaż w połączeniu z dużym doświadczeniem i umiejętnościami dają gwarancję sukcesu w tej branży.
Jeżeli mam porównywać z innymi firmami z branży, to różni się podejściem do biznesu. W ANG organizacja ma na celu wsparcie naszej pracy i dzięki temu rośnie. Nie ma tu miejsca na zachowania z korporacji, takie jak parcie na sprzedaż wybranych produktów i wymuszanie jej u doradców. To my, jako doradcy, sami wybieramy produkty, w których dobrze się czujemy, które uważamy za dobre i oferujemy je klientom. W korporacjach finansowych jest odwrotnie – do zarząd decyduje, co w danym momencie powinni „sprzedawać” pracownicy, z czego mają największy zysk.
ANG wspiera działania, które są etyczne, dobrze postrzegane przez interesariuszy. Nie ma wpadek ze sprzedażą produktów, które są toksyczne.
Każdy doradca ma olbrzymi wybór, w zakresie usług, które może oferować klientom. Dzięki temu może się rozwijać, a nie „musi sprzedawać kaloryczne produkty”.
Życie zawodowe i prywatne często ciężko połączyć. Każdy z nas ma 24 godziny na dobę i codziennie rozterki, jak rozdzielić ten czas pomiędzy pracę i rodzinę. Spółdzielnia jako jedna z niewielu firmy nie pogłębia tych podziałów. ANG ze swoją misją, ideami, etyką i ludźmi sprawia, że firma jest bardziej MOJA. Mam gwarancję tego, że osoby pracujące ze mną mają podobne podejście biznesowe i cenią te same wartości. I to jest główna przewaga nad konkurencją.
Na początku czułem, że robię coś „dobrego i pożytecznego”. Dziś wolontariat odbieram jako naukę, nie tylko dla mojego podopiecznego, ale także dla mnie i pracy nad sobą. Szczytny cel to jedno, ale jego realizacja „na co dzień” to już całkiem inna rzecz. Łatwo jest wykonać 1 gest, ale ciężko powtarzać ten gest systematycznie.
Dlaczego warto z nami współpracować?
-
jedne z najlepszych stawek prowizyjnych na rynku i terminowe rozliczenia;
-
dostęp do oferty wielu instytucji finansowych, wsparcie procesowe, produktowe, organizacyjne i marketingowe ze strony centrali Spółdzielni;
-
wysoka kultura organizacyjna oparta na etycznej i odpowiedzialnej sprzedaży;
-
dostęp do wiedzy zawodowej, dzielenie się wiedzą z innymi ekspertami;
-
możliwość realizacji własnych zainteresowań czy angażowania się w społeczne inicjatywy ze wsparciem ze strony Spółdzielni.
Zatrudnienie w Spółdzielni
W 2016 roku w Spółdzielni było zatrudnionych 586 osób, z czego 191 to członkowie Spółdzielni. Podstawową formą współpracy członków ze Spółdzielnią jest działalność gospodarcza, przy jednoczesnym zatrudnieniu ekspertów kredytowych na niepełnym etacie na podstawie umowy o pracę. Ta łączona forma zatrudnienia wynika z wymogów współpracy z bankami i zasad outsourcingu czynności bankowych.
Współpracownicy mają dostęp do prywatnej opieki medycznej Medicover, karty Multisport, ubezpieczenia na życie na preferencyjnych warunkach oraz dostęp do pracowniczej kasy zapomogowo-pożyczkowej. Mogą otrzymać również dofinansowanie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń.
Podział wiekowy zatrudnionych ze względu na wiek i płeć
Spółdzielcy | Eksperci | Nowo zatrudnieni | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
razem 2015 | razem 2016 | M | K | razem 2015 | razem 2016 | M | K | razem 2015 | razem 2016 | M | K | |
Poniżej 30 | 22 | 17 | 14 | 3 | 117 | 82 | 47 | 35 | 48 | 43 | 26 | 17 |
Od 30 do 50 | 151 | 164 | 111 | 53 | 409 | 467 | 289 | 178 | 112 | 144 | 79 | 65 |
Powyżej 50 | 11 | 10 | 6 | 4 | 30 | 37 | 20 | 17 | 9 | 14 | 8 | 6 |
Razem | 184 | 191 | 131 | 60 | 556 | 586 | 356 | 230 | 169 | 201 | 113 | 88 |
Wskaźniki zatrudnienia
2015 | 2016 | 2015 | 2016 | 2015 | 2016 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Wskaźnik odejść | 0,26 | 0,25 | Wskaźnik przyjęć | 0,3 | 0,34 | Wskaźnik fluktuacji | 0,55 | 0,59 |
Jak dzielimy się przychodami w Spółdzielni?
– 90,1 proc. naszych przychodów przekazujemy Spółdzielcom
– Od 65 do 90 proc. swoich przychodów Spółdzielcy przekazują współpracującym z nimi ekspertom.
– Od 0 do 50 proc. swoich przychodów eksperci przekazują partnerom za polecenia ich klientom (deweloperzy, pośrednicy nieruchomości etc.).
– 9,9 proc. tego przychodu zostaje w ANG – pokrywamy z niego koszty działania, rozwój Spółdzielni, zaangażowanie społeczne. Część stanowi zysk.
– 10 proc. zysku Spółdzielni przeznaczamy na potrzeby Fundacji „Będę Kim Zechcę”.
Oczekiwania klientów wobec ekspertów
Wyniki badania zaufania, które zrealizowaliśmy w ramach projektu Nienieodpowiedzialni razem z agencją badawczą Maison & Partners wskazują na kompetencje, jakich klienci oczekują wobec ekspertów.
-
Na pierwszym miejscu są kompetencje moralne, np. uczciwość, etyka, dbanie o wspólne dobro – 38 proc. wskazań.
-
Wykształcenie i umiejętności praktyczne wskazało 31 proc. osób – kompetencje twarde przestają wystarczać w relacjach z klientami.
Ustawa o kredycie hipotecznym i jej konsekwencje dla nas oraz dla klientów
Można uznać, że rok 2016 minął pod hasłem ustawy o kredycie hipotecznym i nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego oraz agentami. Udało nam się przekonać posłów i posłanki do wykreślenia z art. 16 ustawy punktu 6, w którym ustawa zabraniała wypłacania prowizji pośrednikom przez banki. Rynek pośrednictwa nie jest przygotowany na tak diametralną zmianę, a klient nie zapłaciłby za usługę pośrednictwa, a na pewno nie tyle, ile pośrednikom płaci bank. Te tezy potwierdziły badania, które wykonaliśmy razem z agencją badawczą Maison & Partners, z których wynika, że Polacy chcą pośredników kredytowych. Jest kilka obszarów, w których ustawa dotyka nas, pośredników, w sposób szczególny:
— obowiązki informacyjne, które obejmują przedstawianie klientom informacji na temat nas samych oraz zakresu naszej oferty w dość szczegółowy sposób;
— obowiązek prezentowania naszego wynagrodzenia; branża ciągle dyskutuje na temat sposobu prezentowania wynagrodzenia pośrednika;
— obowiązek uzyskania pozwolenia na działalność oraz zgłoszenie do rejestru do KNF, wykupienia ubezpieczenia OC;
— pojęcie ”pośrednika powiązanego”. Tutaj, czytając wprost zapisy ustawy, na dzień dzisiejszy nie ma pośredników niepowiązanych na rynku, a z tą definicją jest skorelowana możliwość stosowania w nazwie i określeniu działalności słowa ”doradca”. To się łączy z koniecznością zmiany nazwy naszej spółdzielni.Katarzyna Dmowska, Spółdzielczyni, w zarządzie ANG
Nasze podejście do etyki
- Nasi współpracownicy docenieniają standardy utrzymywane przez ANG w zakresie odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.
„Nie każdy może dołączyć do ANG, każdy musi przejść weryfikację wstępną w zakresie etyki.” *
„Nieetyczne zachowania wykluczają z grona ANG.”
„Do ANG dołączają osoby, które szukają etycznej przystani uczciwości i wartości.”
-
Do przyłączenia się do grona spółdzielców zapraszamy ekspertów, którzy mają przynajmniej rok praktyki w świadczeniu usług pośrednictwa finansowego, którzy mogą pochwalić się nieposzlakowaną opinią i którzy zobowiązują się przestrzegać zasad obowiązujących w ANG.
-
Nasi eksperci nie mają planów sprzedażowych, bazujemy głównie na rekomendacjach naszych klientów - ten model prowadzenia biznesu, który świadomie wybraliśmy, sprzyja etycznym zachowaniom naszych współpracowników.
-
„Wszyscy eksperci pracujący w ANG mają zakaz konkurencji, rzeczywistość może jednak wyglądać inaczej.” - naruszenie zakazu konkurencji może doprowadzić do wykluczenia z grona spółdzielców, monitorujemy tę kwestię na bierząco.
-
Każdy spółdzielca i ekspert ma obowiązek zapoznania się z naszym manifestem, Kodeksem Etycznym, Ładem Spółdzielnianym oraz Zasadami Dobrych Praktyk Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych, podpisuje oświadczenie o zapoznaniu się i stosowaniu zapisów zawartych w tych dokumentach. Temat etyki jest elementem szkoleń, w tym szkoleń wprowadzających do naszej organizacji dla nowych ekspertów. Pracujemy nad szkoleniem e-learningowym dedykowanym tematowi etyki obowiązkowym dla wszystkich współpracowników.
-
Temat etyki jest stale obecny w naszej komunikacji wewnętrznej.
-
Kryterium wykluczenia z grona spółdzielców jest m.in. naruszenie postanowień Kodeksu Etycznego, w 2016r. miał miejsce jeden taki przypadek.
-
Wraz z rozwojem rynku usług pośrednictwa, pojawia się problem weryfikacji ekspertów - chcemy zapobiegać nieetycznym praktykom na rynku, np. poprzez włączenie się w branżowy projekt utworzenia bazy niesolidnych ekspertów i pośredników finansowych.
* Cytaty pochodzą od naszych interesariuszy, których wysłuchaliśmy podczas spotkań dialogowych.
Jakie są niedoskonałości w pracy ekspertów ANG?
-
brak dbałości o kompletność wniosków,
-
braki w znajomości procesów,
-
używanie emocji zamiast merytorycznych argumentów w kontaktach z bankami.
Zarządzanie różnorodnością w ANG
Spółdzielca, w zarządzie ANG
Różnorodność jest dla nas ważnym aspektem prowadzenia biznesu w sposób zrównoważony i odpowiedzialny. Przywiązujemy dużą wagę do tych wartości, zwłaszcza, że w Spółdzielni różnorodność towarzyszyła nam w sposób naturalny od początku. Wynikało to już z samej formy działalności. Spółdzielczość gwarantuje nam różnorodność.
Jako sygnatariusze Karty Różnorodności zobowiązaliśmy się wdrożyć konkretne rozwiązania mające na celu promowaniu różnorodności w miejscu pracy. Przygotowaliśmy procedurę zakazującą praktyk dyskryminacyjnych i mobbingu w miejscu pracy oraz procedurę postępowania w przypadku wystąpienia nadużycia. Każdy współpracownik może zgłosić swoje wątpliwości w tym zakresie do Komisji Etyki na adres etyka@angkredyty.pl.
Angażujemy się we współpracę z Fundacją Integracja. W 2017 r.planujemy przeszkolenie naszych ekspertów z zakresu obsługi osób z niepełnosprawnością. Korzystamy z produktów i usług przedsiębiorstw ekonomii społecznej np. Spółdzielni Socjalnej „Kto Rano Wstaje” czy PANATO, już czwarty rok z rzędu jesteśmy partnerem konkursu na Przedsiębiorstwo Społeczne Roku im. Jacka Kuronia.
Nasze inicjatywy, w które można się zaangażować
-
Propagujemy odpowiedzialne podejście do sprzedaży w całej branży w ramach projektu Nienieodpowiedzialni
-
OdpowiedzialneFinanse.pl to projekt, który daje naszym współpracownikom możliwość pokazania, że należą do wyjątkowej społeczności ekspertów, kierującej się wysokimi standardami etycznymi w relacji z klientami. Każdy współpracownik ANG może stworzyć swój profil na OdpowiedzialneFinanse.pl
-
Zachęcamy do czytania książek ‒ stworzyliśmy bibliotekę zakładową, dzięki której każdy może wypożyczać książki z naszej centralowej biblioteki. Wejdź na www.bibliotekizakladowe.pl i znajdź książkę dla siebie!
-
Fundacja „Będę Kim Zechcę” ‒ to ponad 2 tys odbiorców działań naszych warsztatów edukacyjnych, ponad 30 wolontariuszy, 8 stypendystów. Będziemy rozwijać współpracę z ośrodkiem edukacyjnym Trampolina w Aninie ‒ liczymy na Wasze wsparcie! „Tu się dzieje więcej fajnych rzeczy niż myślałem. Tu mogę się odnaleźć i realizować w zakresie działań społecznych”.
-
Pracownicza Kasa Zapomogowo-Pożyczkowa jest pomocną dłonią, którą możemy podać członkowi naszej społeczności, który pozostaje w trudnej sytuacji finansowej. Polega na udzielaniu pracownikom Spółdzielni pomocy materialnej w formie nieoprocentowanych pożyczek oraz zapomóg. Więcej informacji uzyskacie w „naszych kadrach”.
-
Promujemy wykorzystanie papieru w 100 proc. z recyklingu. Rocznie jeden ekspert zużywa ok. 120 kg papieru, co wymaga ścięcia 2 drzew!
Firmy z branży finansowej mogą zmniejszać swój negatywny wpływ na środowisko, np. zwracając uwagę na to ile i jakiego papieru zużywają. Pod tym względem ANG wyróżnia się na tle innych firm. Akcje edukacyjne wśród pracowników, informowanie klientów, promowanie korzystania z papieru w 100% z recyklingu i w końcu korzystanie z takiego papieru na co dzień – te działania sprawiają, że komunikacja Spółdzielni jest bardzo spójna i wiarygodna w przekazie. Cieszę się, mam możliwość pracować z takim zespołem.
Co nam się udało, a nad czym musimy jeszcze popracować
W Spółdzielni jesteśmy zadowoleni z:
-
naszej społeczności, współpracują z nami świetni ludzie;
-
wyników finansowych, w 90 proc. zrealizowaliśmy nasze założenia biznesowe;
-
wyników pracy nad wprowadzeniem zmian w ustawie o kredycie hipotecznym, które miałyby negatywny wpływ na klienta oraz całą branżę pośredników;
-
w 2016 roku zrobiliśmy kawał dobrej roboty związanej z budowaniem kapitału społecznego, czyli sprawy wspólnej. Jesteśmy z tego bardzo zadowoleni. Ale chcemy więcej zaangażowania naszych ludzi!
Musimy popracować nad:
-
większym wsparciem naszych współpracowników w realizacji ich celów biznesowych;
-
mocniejszym włączeniem naszych ludzi w propagowanie idei odpowiedzialnej sprzedaży i etyki biznesu;
-
większym zaangażowaniem współpracowników w sprawy wspólne Spółdzielni;
-
wykorzystaniem przez współpracowników potencjału edukacyjnego, jaki ma Spółdzielnia;
-
rozwiązaniami technologicznymi i umiejętnościami członków naszej społeczności w zakresie dostarczania klientom kompleksowych usług, produktów finansowych.
Nasze plany i marzenia na 2017 i kolejne lata – cd.
-
chcemy rosnąć i rozwijać się. Nasz plan na najbliższy rok to wynik brutto na poziomie 0,35 mln zł (wysoki zysk netto nie jest priorytetem Spółdzielni) i sprzedaż 2,0 mld zł, 250 spółdzielców i 750 ekspertów;
-
większe zaangażowanie w sprawy wspólne, np. udział w Walnym Zgromadzeniu, dzielenie się wiedzą, wspieranie projektów inicjowanych przez centralę ‒ nasz cel to 75 proc. zaangażowanej społeczności;
-
wspólny wysiłek w budowanie kultury etycznej w Spółdzielni;
-
udział w projektach wolontariackich, wspieranie działań Fundacji „Będę Kim Zechcę” ‒ nasz cel to zaangażowanie co czwartego członka społeczności w pracę na rzecz dobra wspólnego;
-
będziemy promować czytelnictwo w ANG - nasz cel to 1000 książek w naszej zakładowej bibliotece oraz przynajmniej 35% członków, którzy przeczytali przynajmniej 3 książki;
-
korzystanie z papieru z recyklingu w całej Spółdzielni, nie tylko w centrali.